Blog

  • Hvid Kalla-  Zantedeschia aethiopica ‘Crowborough’

    Hvid Kalla- Zantedeschia aethiopica ‘Crowborough’

    Hvid Kalla – Zantedeschia aethiopica ‘Crowborough’

    Hvid Kalla er en utrolig smuk og dekorativ sumpplante.  Den kan tåle en hel del varme, men selve potten må ikke blive for varm, det kan rødderne ikke tåle. Når den står ude eller i vindueskarmen. Du kan sagtens have din kalla i haven om sommeren. Når blot du husker det der står under billedet.

    Hvid kalla - Zantedeschia aethiopica 'Crowborough'

    Kalla er en delvis sumpplante, er den meget tørstig plante som kræver rigeligt med vand i vækstsæson. Den kan endda tåle at stå med stående vand i underskålen eller potten den er plantet i. Kallaen skal have meget gødning for at give så smukke blomster som tilfældet er her, planten kan godt lide at blive overbruset. Den kan også tåle at stå i kanten af din havedam.

    Hvid kalla - Zantedeschia

    I hvileperioden efter blomstringen er det vigtigt at rodsystemet for lov at tørre helt ud.

    Blomster: På høje, tykke stilke fremkommer en gul, tæt kolbe omgivet af et buet, hvidt, voksagtigt hylsterblad.
    Vækstform: Stedsegrøn, urteagtig, saftig plante med tykke jordstængler.
    Blade: De er pilformede på lange (60-100 cm), grundstillede stilke.

    Hvid kalla

  • Give Away – sidste chance…!

    Give Away konkurrence… det er ved at være sidste chance hvis du skal nå det… og det skal du da ikke???

    Bloggen havde 3 års fødselsdag i sidste uge og der udlovede vi 3 eksemplarer af have e-bogen “Inspirerende haver Chelsea 2012, del 1” du kan se her hvad reglerne er og hvad du skal gøre for at deltage i konkurrencen..! 3 års fødselsdag – det skal fejres – Give away

    Du har indtil i morgen aften d. 12/2-13 kl. 18 hvor det er sidste chance for at deltage…
    så skynd dig at følge linket ovenfor 😉

    Bogens forside kan du se her:

    Det skal fejres! 3 års Fødselsdag på bloggen - Give away

    Bogen “Inspirerende haver Chelsea 2012, del 1” har i denne måned fået en rigtig flot anmeldelse i online magasinet Hebe og er blevet kaldt en økologisk havebog… Det må jeg nok sige for det er første gang jeg har hørt en bog kan være økologisk… Men der er jo noget om snakken for der er ikke brugt ressourcer på fragt, papir tryk eller andre ting – den er lavet online, læses på din egen tablet, ipad eller pc, når den først er downloadet. Hvis du gerne vil læse anmeldelsen skal du tilmelde dig magasinet på magasinet Hebe. Så får du det sidste nye nummer lige i din indbakke, der er masser af spændende læsning.

    Huske det nu gå ind på vores Give Away og vær med i konkurrencen.

  • Så fik min have trold et ansigt

    Have trolden Fjolle…

    …trolden uden ansigt kunne han hedde, men så galt skulle det heldigvis ikke gå!!!

    Havetrolden Fjolle

    Fjolle som min havetrold er kommet til at hedde, fik sine ansigtstræk her i weekenden.

    Han er faktisk kommet til at se helt rar ud synes du ikke…? Han skal males og han skal have vildt troldehår, og så skal han stille op i haven sammen med fuglebassinet…!!! Men det kan vi ikke klare lige nu…

    For at lave det hele klar skal der jo graves et hul i jorden hvor bajlen med vand og pumpe skal være… og at grave i den frosne jord i øjeblikket, det går virkelig ikke…! Så jeg fatter mod og væbner mig med det er tålmodighed…!!!!

    Kan du have en strålende dag og nyd din mandag

    Haveknus
    Annette

     

  • Indtryk fra et haveshow i Birmingham i 2012

    Vi var til haveshow i Birmingham sidste år i juni. BBC Gardeners World Live hedder showet, og her var der meget inspiration at hente.

    Da vi var på havetur i England i 2012, var et af højdepunkterne et besøg på haveshowet BBC Gardeners World Live i Birmingham. Det jeg synes var mest interessant var de mange showhaver, der var opbygget til lejligheden, på samme måde som til Chelsea Flower Show i London, blot i mindre målestok.

    Mens Annette var optaget af at tage massevis af billeder var jeg rundt med videokameraet og blev efterhånden lidt fortrolig med det. Resultatet kan du se herunder, og ris og ros modtages med tak!

     

    Jeg har ikke indtalt noget på videoen, men der er nogle ting jeg gerne vil trække frem, som jeg synes er oplagt at lade sig inspirere af og dem har jeg beskrevet nedenfor. Så må vi se om du er enig med mig når du har set videoen 🙂

    Det første billede viser et par gode eksempler på hvordan man kan bryde et stort flisebelagt areal op med  forskellige dekorative elementer. Både bænken med det indbyggede brænde, og det høje spejlbassin synes jeg er rigtig godt. Bedet med de blå/lilla og hvide farver er heller ikke at kimse af!

    Spejlbassin og bænk på flisebelagt terrasse

    Det næste eksempel er to versioner af planter i højden. De er desværre ikke med på videoen, men de viser henholdsvis en nordvendt og en sydvendt væg med masser af grønne planter. Man kan vande planterne i de lommer de er plantet i. Det er en god måde at få en hurtig og samtidig frodig grøn væg i haven.

    Planter på lodrette flader - meget dekorativt.

    Ovenover er vist planter egnet til en nordvendt væg og nedenunder en væg med planter til placering mod syd. Mange af planterne på sydvæggen er krydderurter, og væggen har derfor også en praktisk funktion.

    Frodige grønne planter plantet på en lodret flade.

    Det næste eksempel er en virkelig smart overdækning der er meget effektfuld. Fastgørelsen vil nok være udfordring, men flot ser det ud synes jeg. Vil passe til mange vinkelbyggede parcelhuse, med en terrasse i vinklen, og eventuelt kan overdækningen gå diagonalt på vinklen. Vores hus er bygget på den måde, med terrasse i vinklen og store fliser lagt diagonalt. Her vil det passe med plankerne i overdækningen at de går parallelt med fliserne.

    Overdækket terrasse i træ.

    Billedet herunder viser et andet eksempel på at lave opdeling og rum i haven. Tydelig men alligevel transparent opdeling af haven i flere afdelinger. Plankerne der er placeret med lige store mellemrum giver også flotte skygger når solen skinner, som den gjorde da vi var på besøg.

    En smart måde at lave rum i haven på

    Det sidste eksempel er i den lidt sjove og skæve afdeling 🙂 Det skal forestille en gammel seng i sortmalet træ og jern med planter som madras! Æggene der måske kan anes på videoen var blevet snuppet af ræven i løbet af natten, inden udstillingen åbnede så man var nødt til at skaffe nye om morgenen! Dem ræven tog havde været hårdkogte æg der var malet i en blå farve, men de kunne kun skaffe almindelige brunlige æg til erstatning. Men sjov er ideen i hvert fald.

    Sengen er fyldt med forskellige planter

    Sengen var en del af en udstilling som blev kaldt “Dyrk din opskrift”, hvor man i afgrænsede bede skulle have de planter, der skulle bruges for at lave mad efter en opskrift. Det undrer nok ikke at planterne i sengen var til en opskrift med morgenmad!

    Havehilsner fra Torsten

  • Kew Gardens – en botanisk have i London

    Jeg skrev en artikel for et par år siden om Kew Gardens

    Kew Gardens´ åkande hus skrev jeg om i går, og der var en som kunne tænke sig at besøge haven til sommer når hun alligevel skal til Hampton Court Flower Show. Se det synes jeg jo er en rigtig god idé 🙂

    Kew Gardens -Temperate House

    Indgangen til Temperate House, virkelig imponerende.

    Og for at hjælpe lidt på vej mht. inspiration om denne skønne have har jeg for år tilbage skrevet en artikel om netop Kew Gardens, den lovede jeg ville sætte et link til så I andre har mulighed for at danne jer et godt indtryk af den.

    Tryk på linket her læs og se mere om Kew Gardens

  • Waterlily House i Kew Gardens, London

    Åkande huset, Waterlily House i Kew Gardens er et smukt glashus eller orangeri i London.

    Det smukke “lille” viktorianske glashus ligger lige ved siden af det store Palmehus i den store botaniske have Kew Gardens ved Themsen . Alt er relativt mht. størrelse, men når vi snakker de store viktorianske glashuse i selve den store botaniske have i London, så er det et “lille” hus…! Men sikke et hus, fyldt med spændende åkander og andre eksotiske planter!

    Åkande glashuset fra Kew Gardens i London, UK

    Huset var i 1852, da det blev bygget, det største glashus med frit spænd og ingen irriterende stolper til at holde taget. I dag er det jo ikke noget særsyn, men det gør  absolut ikke huset mindre smukt, med de flotte spær der spejler sig i det store runde bassins vandspejl.

    Victoria amazonica

    Waterlily House blev bygget for at vise den gigantiske Amazon åkande, Victoria amazonica. Desværre var det mere svært at få Victoria Amazonica til at vokse, end man lige havde regnet med, og efter 6 år blev åkanden Victoria Amazonica  opgivet. Selve åkandehuset blev indtil 1865 brugt til at vise forskellig farvede åkander og andre eksotiske planter som bregner, papyrus og hængende græskar.

    Nymphaea Kew's Stowaway BluesSmuk spejling af tagkonstruktion, himmel og åkander i vandoverfladen

    I 1865 blev Joseph Hooker direktør for Kew Gardens, og han sørgede for at beplante med planter i åkande huset, som havde medicinsk og kulinarisk værdi, så der gik rigtig mange år, før det smukke åkandehus med det runde bassin blev brugt til sit oprindelige formål. Først i 1991 blev åkandehuset ført tilbage og brugt til det huset oprindeligt var tiltænkt, nemlig åkander.

    Waterlily House at the royal botanic garden Kew
    Det er bestemt ikke noget lille hus det smukke åkandehus, med det runde hævede bassin.

    Om sommeren blomstrer den smukke kæmpe åkande Victoria cruziana med sine store smukke blomster. De store blomster der dufter holder kun i 48 timer. De er helt hvide når de springer ud, skifter til pink og derefter mørk lilla, inden de synker ned under vandoverfladen. Desværre blomstrede Victoria amazonica og Victoria cruziana ikke da vi var der, men vi fik set en af de smukke kæmpeknopper af en af blomsterne.

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Godt nok var den kæmpe store åkande kun i knop, men se lige den der kæmpe knop..! Den er da flot og lige ved at bryde igennem. Det var en skam, at den ikke nåede at springe helt ud eller, at den der ligger i vandet og på vej ned, ikke liiiiige havde ventet en ½ dag med at forsvinde…!

    Det siges at de store blade fra disse kæmpe åkander har været inspirationen til at bygge det helt utrolige kæmpestore glashus The Crystal Palace som husede verdensudstillingen i London i 1851.

    Nymphaea Kew's Stowaway BluesNymphaea Kew’s Stowaway Blues

    De åkander vi så i blomst, var nu alligevell utroligt smukke og betagende alligevel. Her på billedet er den den dejlige Nymphaea Kew’s Stowaway Blues, som viste sig fra sin aller smukkeste side, skønt!

    Nymphaea Kew's KabukiNymphaea Kew’s Kabuki

    Er den ikke bare smuk denne åkande som bære navnet Nymphaea Kew’s Kabuki?
    Jeg må indrømme at når man får sådan et billede i kameraet så bliver man utroligt glad; lyset og farverne var bare helt perfekte…!

    Nymphaea immutabilis "Blue Form"
    Nymphaea immutabilis “Blue Form”

    Eller hvad med denne smukke åkande Nymphaea immutabilis “Blue Form”?

    Så har du planlagt en tur til London for at kigge haver, er Kew Gardens et absolut must med alle de fine gamle glashuse, men så sandelig også de nye og meget mere moderne huse som eks. Evolution House, men det hører du nærmere om en anden dag.

    Haveknus
    Annette

     

  • Regnvand – brug og opsamling af det!

     Gode råd til opsamling og brug af regnvand

    På Facebook var der den anden dag, en der spurgte til opsamling af regnvand og hvad man skal tænke på i den forbindelse. Der er faktisk en hel der skal tænkes på, når man vil bruge sit regnvand til at vande i haven med og især i sin køkken have, og jeg har samlet nogle gode råd her.

    Det er som oftest fra taget på enten huset, garagen eller skuret man opsamler vandet fra. Der er forskellige slags tage og har man eks. et eternittag fra før 1988, så må man ikke bruge det i sin køkkenhave pga. asbest, men det giver jo sig selv synes jeg.
    Men selv om regnvandet kommer fra et eternittag med asbest, kan man jo sagtens bruge det til eks. sit springvandsbassin eller til et opsamlingsbassin med vandspejl à la dem Anne Just fik lavet i sin have… så at opsamle sit regnvand og bruge det i haven er stadig en god ting at gøre, men man skal bare huske at gøre det med omtanke. At vande køkkenhaven med vand fra et eternittag med asbest skal man ikke gøre, men prydplanterne kan jo sagtens få det vand.

    Opsamlingsbassin til regnvand

    Opsamlingsbassin til regnvand i Anne Justs have.

    Man skal tænke på ikke at overbruse sine planter med regnvand fra taget, da fuglene jo sidder deroppe og de smider klatter rundt omkring, som derefter bliver skyllet af taget med regnvandet. Bakterier og svampe kan også forekomme på husets tag, så hvis du vander køkkenhaven skal du bare vande direkte på jorden og ikke på frugter og grøntsager.

    Opsamling af regnvand kan gøres på mange måder, her har Heidi lavet et helt anlæg af store 1000l dunke som hun har fået fat i på flere forskellig måder, men ikke en er købt i en butik. De er klunset rundt omkring til rimelige penge. Se det er genbrug der vil noget 🙂

    Opsamling af regnvand i store 1000l beholdere

    Opsamling af regnvand i 1000 l dunke – 6 stk i alt.

    Dunkene står forskudt i forhold til hinanden, så når den ene er fyldt bliver den næste fyldt osv. osv.. I et hjørne af haven har Heidi skjult tønderne for kønne er de ikke, men dejligt at have vandet i dem, det er en helt anden ting. Heidi vander hele haven på denne måde i løbet af året når der er brug for det. At tænke sig, gå og vande roser og andre sommerblomster med god samvittighed, det er ikke så ringe.

    Jeg tænker straks at man kan lægge siveslanger ud i haven og så en lille pumpe på som kan sørge for at pumpe vandet rundt til de forskellige bede, hvis man har en stor have.

    Du kan læse meget mere om genbrug af regnvand her. En god artikel om hvilke faktorer der spiller ind når man gerne vil vande med regnvand.

  • 3 års fødselsdag – DET SKAL FEJRES…! Give away

    Det SKAL fejres at bloggen i dag har 3 års fødselsdag!

     

    Tænk sig at for 3 år siden skrev jeg det første blogindlæg her , der er godt nok sket mange spændende ting her i haven, siden det første indlæg blev skrevet…

    Væk er skrivefrygten som jeg led af i begyndelsen… Det var ikke sjovt, men jo mere jeg skrev jo bedre gik det og i dag, ja der har jeg endda udgivet min første have e-bog “Inspirerende haver Chelsea 2012 – del 1”.

    Det er netop denne have e-bog du kan vinde i min give away konkurrence 🙂 men du skal hjælpe mig, for at du kan vinde den!

    Inspirerende haver - Chelsea 2012.

    Jeg har en hæk, som jeg plantede rundt om vores trampolin i efteråret, den kunne jeg godt tænke mig at klippe i facon på en eller anden måde…. men så er spørgsmålet: hvad skal det lige være for en facon eller figur der skal komme ud af den hæk…!
    Du skal lige være vide at Torsten har planlagt at der skal være et tårn som indgang til selve trampolinen…! så resten af hækken skal klippes på en måde så den kan høre sammen med tårnet, det kan den på flere forskellige måder, tror jeg… spørgsmålet er bare hvordan…? Den skal ikke være en kedelig klippet tønde, som man kunne forfalde til bare at klippe fordi det er nemt…

    Færdige hæk rundt om trampolin

    Det er det du skal komme med dit bud på, skrive det i en kommentar herunder og så trækker vi lod om 3 have e-bøger blandt de indkomne forslag.

    Du må meget gerne tænke i EVENTYR 😉

    Skal hele hækken være én figur eller skal der være flere figurer i den…!

    Alle kan deltage men:

    • Du kan kun deltage 1 gang.
    • Du skal komme med dit forslag her på bloggen inden d. 12/2-2013 kl. 18.00
    • Hvis du ikke før har skrevet en kommentar på min blog – skal du lige godkendes.
    • Bogen “Inspirerende Haver Chelsea 2012 – del 1” kan ikke byttes eller udbetales i kontanter.

    Håber du har lyst til at deltage

    Haveknus fra Annette

  • Tror der flytter en trold ind…

    …Ja jeg tror der flytter en trold ind i haven på et tidspunkt… og jeg er ikke sikker på at det vare så forfærdeligt længe…

    ansigt ved at blive opbygget

    Det vil sige han skal lige være helt færdig… endnu mangler han et ansigt og mangler at blive malet… og så er han noget blufærdig for han vil kun vende ryggen til… gad vide hvorfor…??? Har du en idé til hvorfor han står med ryggen til?

    Beton trold set bagfra

    Billederne er knapt så gode, som du er forvent med her på bloggen, for de er taget med min iphone, håber du lever med det 🙂

    Troldens venstre fod

    Venstre fod, han tabte sine negle… men så er det godt at der kan laves nye !

    Højre troldefod

    Højre fod nu med ny negl og tæerne der var knækket af, er sat fast igen.. Helt fantastisk.

    Fuglebad lavet i makemake

    Fuglebadet som jeg har lavet, skal forstille en gammel træstub… jeg har desværre ikke fået taget billeder af fuglebadet efter det er malet, det kommer senere.

    Det bliver altså spændende at se ham her i haven, når han flytter ind for alvor 😉

    Haveknus
    Annette

     

  • Et spir skal der til!

    Jeg skrev den anden dag om et spændende haveprojekt,  et tårn jeg har tænkt mig at bygge i haven, og jeg vil da lige vise hvad der skal på toppen af tårnet:

    Et spir i zink der skal op i toppen af et tårn i haven

    Et spir selvfølgelig!

    Mon ikke det bliver flot? Jeg købte spiret for flere år siden af en metaltrykker, uden rigtig at vide hvad det skulle bruges til, men nu giver det jo sig selv.

    Dette spir er håndlavet med flotte former, og det bliver let at sætte på med en gevindstang der skal puttes gennem et hul i taget. Spiret gøres helt fast med en møtrik fra indvendig side af taget, og den krav der er nederst på spiret dækker hullet så det ikke mørner af regn. Spiret er ca. 36 cm højt.

    Hvordan resten af tårnet kommer til at se ud er jeg ikke sikker på endnu, men et billede er ved at danne sig i mit hoved. Når det er på plads skal formaliteterne med Aalborg Kommune på plads, og så skal der bygges!

  • Haveprojekt til foråret

    For mig er januar og februar og til dels marts måned forventningernes måned. Ligesom børnene glæder sig hele december til juleaften, så glæder jeg mig enormt meget til det bliver forår. Men i stedet for at blive deprimeret over at det både er mørkt og koldt, og endda vådt som det er lige nu, så bruger jeg tiden på at planlægge. Planlægge – og fantasere må jeg nok indrømme, for alt kan jo ikke nås på 6-7 måneder – alt det jeg ønsker jeg kan få lavet i haven det næste år.

    Der bliver tegnet og skitseret på livet løs, og bibliotekerne bliver lænset for inspirerende havebøger. Internettet bliver gransket nøje for gode idéer og især billedsøgninger er gode.

    Noget jeg dog har drømt om i flere år, og som helt sikkert bliver et haveprojekt i 2013, er et tårn. Sådan et må jeg bare eje! Da jeg så dette tårn i Baroniet Rosendal i Norge, var jeg helt solgt.

    Lille tårn bygget i kampesten og placeret helt eventyrligt rosmantisk ved bredden af en sø
    Tårn af kampesten ved baroniet i Rosendal

    Man kan jo næsten se Rapunzel kigge ud af vinduet! Men nogen enkel opgave bliver det ikke, og jeg overvejer om det kan designes lidt anderledes, med knap så mange kampesten!

    Som rigtig mange andre har jeg været i Haven i Hune – endda flere gange – og jeg er meget fascineret af Claus Bonderups tårne ved Griseslottet. Desværre har jeg ikke et rigtig godt billede af det, da det helt bevidst er dækket af vedbend og roser.

    Jeg overvejer om det er muligt at kombinere de to meget forskellige tårn i et helt andet tårn – Torstens tårn – bygget af både kampesten og træ. Tårnet i Haven i Hune er vist 6 meter højt og helt så højt forestiller jeg mig ikke at mit tårn skal være, men vi mangler højde i haven, så noget højt skal det være.

    Tårnet skal danne indgang til trampolinen, og planen er at der skal vokse både roser og klematis op ad det. Og måske en udkigspost til børnene?

    Hæk af thuja rundt om trampolinen

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Meget kan ske endnu, men et tårn vil jeg have, det er sikkert og vist!

    Mange havehilsner

    Torsten