Blog

  • Glædelig jul….

    Jeg vil ønske dig en glædelig jul sammen med familien.

    Tak for alle de skønne besøg og kommentarer der har været i årets løb her på bloggen, det er helt fantastisk at møde så mange dejlige havenisser, der har samme interesse og nyder haven.

    Tak fordi du er derude i blogland og skriver din blog så både jeg og andre kan trække på dine erfaringer, det er så skønt at vi kan dele og give hinanden inspiration til noget nyt…

    Jeg selv har fundet glæde i stauderne som jeg egentlig ikke var særlig vild med… forstå det hvem der kan.. men heldigvis har jeg i år for alvor fået øjnene op for disse skønne og dejlige planter.

    I dag er det årets korteste dag og så  vender det, solen og lyset kommer tilbage og inden vi får set os om skal vi igen til at så og plante ud, gøde, rive, klippe, hakke…. ja det varer ikke så længe, fra i dag bliver dagene kun længere 😀

    Glædelig jul til alle der læser med her

    Kan du have en helt fantastisk dejlig jul.

    Mange kærlige julehilsner fra

    Annette <3

     

     

  • Siddepladser i haven, er et must

    Siddepladser i haven er et must og helts rigtig mange af dem, Det er vidst kun fantasien der sætter grænserne for hvordan din sidde plads skal se ud, eller hvor den skal anbringes.

    Om siddepladserne skal være bænke eller stole, nye eller gamle, om de skal være i træ eller metal ja der er rigtig mange muligheder for hvordan en siddeplads kan være og hvor i haven den skal gemme sig eller om den skal være midt i det hele.

    Fælles for siddepladserne er, at de er der for at skabe plads til at sætte sig og fordybe sig…

    Siddepladserne eller siddepladsen kan også være en del af havens fikspunkter eller de kan være skjulte huler, som man kan gemme sig i og sætte sig for at slappe af fra hverdagens stress og jag…

    Det er så fantastisk at sætte sig i haven og bare være, ens puls falder, men du sidder der mellem alle blomster og kigger ud på alt det grønne din have kan være med til at få dig til at blive helt afstresset….

    Her er en hel del eksempler på forskellige siddepladser som kan opfylde forskellige krav, nogle er hjemmelavede, andre er gamle og nogle er meget moderne….! Men hvilken er mon din favorit ?

    Den skjulte bæn eller siddeplads

    Den skjulte bænk hvor man kan sidde uforstyrret og nyde en stille stund.

    aIMG_8323

    Den rustikke en bænk i skovhaven, lavet af en træstamme..

    aIMG_9888

    Siddepladsen midt på græsplænen, med udsigt til haven og markerne bagved…

    aIMG_9848

    Den antikke stol, sat midt i alt det grønne – man får lyst til at sætte sig og fordybe sig.

    aIMG_9847

    De nye og mere moderne siddepladser i form af metalstole fra Ikea, skønne farveklatter der passer fint til havens farve mæssige design med planterne i den gule have.

    aIMG_9299

    Bænken på terrassen sat ind i en flot blomsterbue, med skønne klematis.

    aIMG_9192

    En af de mere særprægede og nok ikke helt så komfortable siddepladser, men sjov og dekorativ som et fikspunkt, er denne skønne gamle kærestebænk eller dobbeltbænk.

    en siddeplads for 2 i haven

    Siddepladsen for 2 til en kop kaffe og en hyggelig snak eller en god bog, det er skønt at kunne sidde her og nyde alle roserne og duften fra dem, når de kommer i blomst…

    Rosenbænken somm den ser ud i vores have

    Den hjemmegjorte bænk lavet til de smukke roser der skal beklæde buen, det bliver en dejlig siddeplads med tiden når roserne når op og dækker metal rosenbuen. Hvordan du laver en bænk som denne, kan du ser mere om her: Rosenbænk.

    Hvilken var så din favorit…??

  • Hul i hækken drager og suger dig ind

    Mystik og hemmeligheder er med til at skabe dramatik i haven, det kan gøres enkelt og med meget stor effekt ved at lave et hul i en hæk der skiller 2 haverum ad.

    Hækken her rammer ens syn ind når man sidder på bænken og kigger, det vil sige at ens billede i haven bliver sat mere i fokus og oplevelsen bliver helt anderledes end hvis jeg nu bare havde siddet på bænken og kigget ud i haven. En sjov effekt som giver spændende kig.

    Det spændende finder sted på den anden side af hækken - du ser det gennem hullet i hækken

    Eller som her hvor hullet er klippet i hækken mellem 2 haverum. Du vil helt automatisk blive draget hen til det for at se hvad er der på den anden side.

    I dette tilfælde et smukt nyt haverum med den eventyrlige pavillon i råt træ hvor roserne snor sig op ad.

    Springvand i bladguld og smukt bassin, ses gennem hullet i hækken.

    Her bliver man overrasket af det helt enkle og grafiske haverum, med det smukke springvand i bladguld og det helt grønne rum som er omkranset af en stramt klippet takshæk.

    Det var lige nogle enkle bud på hvor godt det virker med hullet i hækken. Det behøver jo ikke kun være store flotte haver som dette kan laves i, du kan se mere her: Hul i bøgehæk

  • Skønt landskab med solopgang og sne…!

    Ja så har vi igen haft en fantastis skøn morgen med den smukkeste solopgang og jeg synes da lige du skal se hvor smukt vores Nordjyske idyl ser ud gennem min kameralinse
    Jeg bliver i så dejligt og godt humør af det skønne skue uden for, og solen brager stadig ned her kl. 12, hvor er det bare dejligt for lyset fra sneen og solen gør godt til ens humør….

    smuk solopgang over byen Langholt

     

     

     

     

     

     

     

    Svinget inden vi når ind i byen med den smukke røde gård og de flotte grafiske træer

    Dejligt at se vores varmeværk laver varme til os

     

     

     

     

     

     

    Vendsysselsværket som sørger for vi har varme i radiatorerne, kønt er det ikke… men vi er mange der absolut ikke vil undvære det…! 😉

    Tæt på frakørsel 18 Vodskov nord

     

     

     

     

     

     

    Tæt på frakørselen 18 på E45 – det er da utroligt så smukt det kan være når sneen ligger og dækker landskabet, så tæt på motorvejen!

    aIMG_1676

     

     

     

     

     

     

    Himlen står næsten i flammer her….!

    Vinter, sne og solskin

     

     

     

     

     

     

    Til sidsts et billede af vejen som fører op til vores hus, træerne er så smukke og grafiske her om vinterne og solen giver dem ekstra drama…

    Kan du have en skøn weekend

  • HUSK at fjerne sne…!

    Fjerne sne inden tø – HUSK DET!

    Det varer ikke længe inde tøvejret kommer.
    Med de snemængder der ligger på vores hække, buske og træer i øjeblikket, kan det få nogle slemme følgeskade. Sneen bliver tung og våd når den begynder at smelte. Derfor er det en rigtig god ide at komme skaderne i forkøbet. Fjern sne inden skaden sker.

    Hæk fyldt med sne - husk fjerne sne inden tø
    Flot ser det ud med frostsne på hækken.

    Sådan har min hæk set ud inden jeg fik fjernet al sneen, det kunne den helt sikkert ikke have klaret, uden at lide, når først det begynder at tø…! Det ser få flot ud, så længe det er fint puddersne.

    Selv vores buske som er godt dækket at sne, skal vi tænke på, at deres grene ikke knækker, når de bliver tunge af tøsne. Så husk lige at tage en tur rundt i have og ryk i grenene, så al sneen drætter ned… Eller bedre har du børn, så send dem ud og leg i sneen og bed dem om at børste sneen ned – det er der slet ingen tvivl om at de vil elske at gøre… 🙂

    fjerne sne så Ingen tø sne kommer til at ødelægge min hæk.
    ´Hat fjerne sne inden tø. Sådan så du ikke ødelægger din hæk

    Så er min hæk og jeg klar til tøvejr.

     

  • Alle snakker om det 12.12.12 – kl. 12.12

    Hvad lavede du i dag kl. 12.12 ? Jeg tog dette billede af en vissen og smuk frost klædt rose

    Rose i frost og sne d. 12.12.12 kl. 12.12

    Fantastisk flot vintervejr med skønt solskin og frost over det hele…

    Ha’ en skøn dag derude

     

  • Snebilleder meget tæt på…

    Vinteren  og især snebilleder tæt på er en sjov ting også når man leger med sollyset.

    Vinterbillede i makro

    Ja, jeg tog mange flere billeder i dag, da jeg var ude og gå… jeg kunne simpelthen ikke lade være…

    hvid sne og en meget blå himmel

    Himlen var klar og meget meget meget smuk, kontrasten med den hvide sne er så flot, når man går og kigger op i trækronerne eller i bevoksningen.

    Dyb blå himmel - med sne og solskin som effekter

    De sidste paradisæbler sidder stadig på træet og er temmelig dekorative i øjeblikket med de mange forskellige farver, som de har.

    De sidste paradisæbler

    Rhododendronen gemmer sig i sneen og kun blomsterknoppen titter frem.

    Et nyt forår på spring når vinterens sne og kulde bliver fortrængt af forår

    Jeg ville prøve mig med makro i dag og ja kvaliteten kunne være bedre, næste gang bruger jeg stativ, for det er ikke til at finde fokus helt nøjagtigt med håndholdt kamera.

    Snefnug på et bøgeblad

    Det er sjovt som man næsten kan se hvert enkelt iskrystal…

    iskrystaller og snefnug

    Men det sjove er at jeg kunne fange solens glimt i iskrystallerne…

    Sne og bøgeblad

    Det var så de sidste billeder af sne og fine iskrystaller tæt på, jeg vil sige tak for i dag med det sidste billede af dagens solnedgang bag skyerne.

    vintersolnedgang

     

     

     

  • Eventyrligt vinterlandskab – winter wonderland

    Det er rigtig blevet vinter på den helt eventyrlige måde. Der er faldet lækkert pudder sne over hele landet og det ligger så smukt på alting. I dag har solen været fremme og jeg skyndte mig ud med mit kamera, for det var ikke til at stå for det smukke landskab som vi kan opleve i øjeblikket.

    Vinterlandskabet dec 2012

    Landskabet var i morges helt indhyllet i tågedis. Det sker når solens varme og jordens kulde mødes og skaber de mest fantastiske tågebanker helt nede ved jorden.

    Smukt er det…!

    Stille frostklar formiddag ved Aalborg
    Udsigt over markerne fra banestien i Langholt, mod Aalborg

    Tidligere togbane nu rekreativ vandresti i Langholt
    Banestien, hvor toget i sin tid bragte passagerer fra Langholt til Vodskov og videre ud i den vide verden….!

    Så ufatteligt smukt et landskab
    Så enkelt og smukt på samme tid, virkelig eventyrligt at opleve

    Vinterlandskab helt eventyrligt
    Fuglene trykker sig i kulden og viger ikke fra hinanden.

    Vintersolen sørger for det smukke syn og varmedis

    Det var billederne fra min tur ud i det skønne skønne vintervejr, håber du nød dem. Når jeg sådan går en tur med mit kamera og ser, nyder farverne og detaljerne, så bliver jeg rigtig glad og varm om hjertet… sådan en tur kan virkelig få mig i rigtig godt humør. Ja min mave ligefrem bobler af glæde… Håber også at du kan mærke glæden i mine billeder og bliver glad når du ser dem, mærker stilheden og hvor skønt der er derude…!

    Tak fordi du kiggede med og ha’ en dejlig skøn 5. december
    Decemberhilsner Annette

  • Det er havedesign og haveplaner, der optager min tid…!

    Ja, det er havedesign, der har optaget min tid på det seneste, og jeg har været meget travlt optaget af kurser de seneste uger, men nu har jeg så endelig fået tid til at sidde ved tasterne igen.

    I sommer bestemte jeg mig for at sige ja til min første opgave som havedesigner, og det er jeg meget glad for at jeg gjorde. Mange har i tidens løb spurgt om ikke jeg også tegnede haver, og dertil har jeg altid svaret undvigende, fordi jeg ikke mente, at jeg havde viden nok til at gøre det. Nu har jeg så omsider taget skridtet og er gået i gang, og har løst opgaver for forskellige kunder.

    Haveplan til kunde i Horsens

    Hvorfor har jeg ikke gjort det før….? Nå ja, bedre sent end aldrig…!

    Jeg tegner haveplanerne i målfaste tegninger, og har du lyst til også at få en fuldstændig haveplan med planteplaner kan dette også lade sig gøre. Men du kan også få  en delplan med eksempelvis din forhave, et legeområde eller ny terrasse indretning.

     

     

  • En million milliard blade, solen og hygge…

    Som så mange andre har gjort det i dag, gjorde vi det også, tog en tur i skoven for at nyde det dejlige solskin og en af de sidste dage med de smukke blade på træerne…

    Vi kom til at  snakke om hvor mange blade der mon var, Marie siger ” Jeg kan i hvert fald godt se 100..!”

    Jo jo det er vi ikke i tvivl om, men du kan jo tælle dem og så finder vi ud af hvor mange der er…! 😉


    1, 2, 3…. den der har jeg talt, den der ligger der….!

    Der er altså en hel million milliard blade, det er der slet ingen tvivl om… og derved blev det, vi har i dag fundet ud af hvor mange blade der er i Hammer Bakker…! 😀

    Nogle af bladene sidder, som du kan se, stadig på træerne og er utroligt smukke, som solens lys fanger dem.

    Men blade kan bruges til andet end at ligge på jorden…

    Både Marie og Magnus hygger sig…

    at kaste med blade i skoven

    Magnus fandt hurtigt et træ et gemme sig bag og lod Marie om at kaste med bladene

    Magnus studerer nøje et grantræ på vores tur…

    Der hvor solen ikke var nået ned i dag var rimfrosten stadig tydelig og der var køligt i skyggen, så er det jo godt at vi kan gå os til varmen eller lige kaste med de visne blade…

    Kan du have en fantastisk søndag – Havehilsner Annette

     

  • Jordbær mellem fliserne….!

    Da jeg i juni var i England på haverejse, så jeg mange og spændende detaljer i alle de mange haver, som jeg besøgte. Denne sjove detalje så jeg på et besøg på Badminton Estate. Inde i deres “walled” køkken og urtegård fandt jeg denne sjove detalje med jordbær, der vokser imellem fliserne og på den måde laver et rigtig flot mønster i samspil med fliserne, som også er med til at sørge for at jordbærrene ikke bliver så beskidte af jord.

    flot mønster af jordbærplanter og fliser

    Dog er det nok skovjordbær de har brugt her, men det gør jo ikke spor da skovjordbær har en helt fantastisk smag, selv om de er små. De opfører sig dog som sin storebror jordbær med at sætte en masse udløbere, det ses tydeligt på billedet.

    Det er en smuk detalje at se fliserne og skovjordbærrene sammen

    Du må da indrømme at det ser flot ud oppefra…

    Nu havde de selvfølgelig en hel masse plads til at lave disse flader på, men et mindre stykke med fliser og planter kan også gøre det. Da hverken du eller jeg nok ikke lige er dem med de største jordbesiddelser til dette formål.

    Hvis du i stedet for skovjordbær bruger immerbær Fragaria vesca ‘Rügen’ slipper du for udløbere og kan lade dem vokse i sprækkerne mellem fliserne – her på billedet kan du se hvor lidt plads der faktisk skal til for at få dem til at vokse. Fliserne er også med til at holde på fugten i jorden under dem, så skovjordbærrene har noget at tære på i tørkeperioder.

    Skovjordbær

    Immerbær er et fantastisk lille bær, som har en stor og aromatisk smag og er god til flere forskellige slags mad: ud over desserter kan jeg nævne salater, som tilbehør til ost eks. mozarella, som en snack i stedet for slik, de er små himmerigsmundfulde. Immerbær kan også høstes det meste af sæsonen, så det er hyggeligt lige at gå forbi og tage sig 1 elle 2 smagebær… mums.

    Her kan du se, hvordan det kan se ud, når fliserne og planterne får lov at bestemme selv. Som du meget tydeligt kan se her, er der ikke meget mere end almindelige fuger at vokse i mellem fliserne….

    Fragaria vesca - skovjordbær

    Sidegevinsten må absolut være, at der ikke skal luges i fugerne… 😉 og det er da en vældig god grund til at lave et sted med lidt immerbær eller skovjordbær i haven.

    Kan du have en dejlig fredag og skøn weekend – husk du får en hel time mere til havearbejde på søndag 😉 nyd den i fulde drag.