Kategori: Roser

  • Havearbejdstøjet er blevet luftet i formiddags…!

    Jeg har været ude og lufte mit havearbejdstøj her til formiddag og det har være så dejligt også selv om solen gemmer sig bag skyerne…! Det er lige før den bryder igennem hele tiden.

    Det første jeg fik gjort var at klippe mine roser inde i pavillonen for jeg have jo glemt dem efter vinteren og nu står de jo allerede med knopper…! Ja det er altså ikke til at tro vel her i april måned….!

    både roser og lavendler klippet ned

    Nå men jeg skulle jo også have klippet de andre roser ned ude i bedene – jeg er jo altså ikke den der starter på den slags alt for tidligt, så det skulle være i dag. Det blev noget besværligt at klippe roserne ned fordi lavendlerne var så høje… Hmmm ja men så klipper jeg da bare dem først… Ja god morgen er du klar over hvor mange lavendler der er, det fandt både jeg og min ryg ud af da jeg var kommet halvvejs… det tog noget længere tid end jeg havde regnet med og se lige her hvor meget det fylder når det hele er klippet ned…

    Uklippede lavendler

    Jeg har selvfølgelig husket at tage nogle af de friske skud fra til at lave nye stiklinger af så jeg har til hvis nu at en eller flere af lavendelbuskene skulle finde på at gå ud… hvor skulle den i så fald gå hen…?! 😉

    Hel trillebør fyldt med lavendel afklip...

    Så formiddagen er brugt på at få tæmmet dette vildnis, og så lige et efterbillede og det er da blevet godt ik’. Torsten og jeg skal lige have en kop eftermiddags kaffe så er det rosernes tur og det var så det bed…

    lavendel skud lige til at lave nyde planter af

    Så mangler de bare at få gødning for det er jo nu de skal have deres madpakke så de har noget at spise af hele sommeren og det er allerede 2. gang de skal have i år. Roserne skal jo gødes ca. hver 14. dag indtil juli for at de har nok at arbejde med når de skal blomstre helt til frosten kommer, men den frost gider vi ikke lige tænke på nu vel?!

  • Roserne trives i marts…!

    Ja det er ganske vist, roserne trives her i marts. I hvert fald dem i potterne… men også dem ude i haven.

    //reklame

    6 flotte krukker fyldt med roser der kommer til at dufte så dejligt
    Roser trives i krukker, i pavillonen, trives i marts blege sol.

    Jeg havde sat mine potter ind i ly for det grimme frostvejr og sne vi fik i februar måned. Og hvad skete der så… Ja jeg glemte dem igen da vejret blev ok .Så var de jo begyndt at skyde, mine dejlige roser. Jeg jo ikke flytte dem ud vel! tænk hvis de små stakler skulle komme til at fryse og blive sat tilbage…

    Kunne du tænke dig at få roser i krukker. Til haven eller din altan, så kan du købe et stort udvalg af krukker her
    Der er rigtig mange fine og i forskellig stilarter.

    Roser finder du et meget stort udvalg af. Roserne kan købe lige her alle barrods roser eller roser der sælges i potter. Vil kunne trives i havens eller altanens potter.

    Se så frodige mine roser trives  i marts
    Så flotte står roserne i Pavillonen i marts – roserne trives ganske godt

    Nå ja de har fået lov at stå, nu roserne trives så godt. Nu nænner jeg altså ikke at tage dem ud, når de er  kommet så langt. Det bliver da også dejligt med roser meget meget tidligt i år. Tænk sig at det ikke vare længe inden de første små knopper viser sig…

    Jude the obscure i en flot på krukke
    Båd små og store krukker ser roserne ud til at trives.

    Tja det er hvad der kommer af at være lidt glemsom… Så nu ved du at du kan fremme din blomstring og rosernes vækst i potterne ved at sætte dem i enten drivhus eller pavillon.

    Roserne trives specielt godt når du gøder dine roser godt og giver dem rigeligt med næring. De skal jo have noget at leve af for at levere flotte blomstringer.

  • Forsinket godt nytår

    Ja det er ved at være d. 11/1 – 12 og  jeg har ikke fået sagt godt nytår til jer alle…

    …uha det er da en dårlig skik. Så her kommer det meget stort og

    GODT NYTÅR HELD OG LYKKE TIL JER ALLE OG MÅ I FÅ ET SKØNT HAVEÅR I 2012

    En smuk slyngrose der er fremavlet på basis af New Dawn

  • Marinette – en engelsk rose af de sjældne

    Den engelske rose Marinette er en af de mindre kendte fra David Austin Roses, men det er en dejlig smuk rose med store flotte blomster ca. 10 cm i dia. når de er fuldt udsprungne.

    Smuk knop slet ikke som andre engelske roser

    Knopperne ligner en tehybrids knopper, slanke og spidse, mere end det ligner en typisk engelskroses runde knopper. Det ses tydeligt på dette billede hvor åben og let denne busk er, stænglerne er meget tynde og fine, det giver selve busken en elegant lethed som virker meget yndefuld og en opret vækst.

    De smukke blomster på Marinette - ligner ingen anden engelsk rose

    Første gang Lise, min rosen veninde og jeg så hendes skønne Marinette i blomst, måtte vi sande at de ligner store, meget  store smukke æbleblomster, som bare dufter herligt.

    Marinette må siges at være hårdfør for den har overlevet de sidste 2 vintre, 2009/10 og 2010/11, så den er vel afprøvet til det danske klima, må man sige! Der hvor Lise har sit rosenbed er der ikke meget der, giver læ om vinteren ud over de andre roser i bedet, er der egentlig næsten ingen vegetation mod vest og den bidende vind, som til tider hersker her i området!

    Denne skønne blomst fra Marinette viser sin sensommerskønhed frem

    Billederne er taget i september 2010 og der er ingen ende på denne skønne blomstring, kun frosten sætter en stopper for denne Engelske roses skønne udfoldelser.

    Farven er fra star en sart pink som går over i en meget sart rosa og til sidste hvid, det er dette sammen med den flade, semidobbelte blomstring der leder tanken hen mod en meget stor og skøn æbleblomst. Det er sådan en smuk og dejlig rose som fortjener meget mere opmærksomhed.

    Forfaldet ved denne flotte engelske rose Marinette er helt fantastisk

    Smukkere forfald kan der vidst ikke være tale om, inden for rosernes verden, se lige hvor smukt svag rosa/hvid blomsten bliver mod slutningen.

    Så står du og skal have nye roser, hvad så med at afprøve denne rosen skønhed?

  • Rosenbedet det runde

    Roserne til det runde rosenbed lader vente på sig og i dag ringede jeg så til David Austin roses for at høre om hvor de blev af… De manglede lige 2 slags rose for at kunne sende dem. Det ene hold var nu først til levering i november 2011, så det blev det andet hold også sat til. Så vi kan få lavet det rosenbed, færdigt inden det for alvor bliver sommer.

    Ny smuk rose fra David Austin Roses - engelsk rose Lady of Shalott

    Dette er en af de dejlige roser som Annette har bestilt til det runde rosenbed, The Lady of Shalott. Her var det første hint om hvilke roser der skal i bedet og hvilke farvenuancer det kører i. Vi har lige fået en mail om at nu er roserne sendt, så nu er det kun et spørgsmål om dage inden de er her og vi kan lavet bedet færdigt.

  • Rhapsody in Blue – den fantastiske blå rose.

    En blå rose ja det findes faktisk og den er helt fantastisk både til at blomstre og i farven er den super skøn.

    Rhapsody in Blue er en dejlig rose som hurtigt vokser til og er meget sund. blomsterne sidder som fine buketter for enden af grenen. De skønne rosenblomster er ikke nær så fyldte som de engelske, men det gør ikke noget at der er en forskel i rosernes udseende for det gør bare at det er spændende at kigge på.

    Knopper af rosen Rhaposdy in blue

    Farven er noget helt for sig, den kan vel nærmest beskrives som iriserende purpur, der bliver til den smukkeste mørke farve når den visner ned. Rosen har et hvidt øje med det smukkeste gule støvdragere som er en virkelig flot kontrast til den blå farve.

    Rhapsody in blue fra tidelig knop til fuldt udsprunget blomst

    Rhapsody in Blue er en utrolig sund rose som også er hårdfør og kan tåle de kolde vintre vi har haft de sidste par år, faktisk bedre end mange andre roser.

    Den smukke knop og en visnet Rhapsody in blue

    Rhapsody in Blue har en skøn duft som vel mest kan betegnes som kraftig og sød. Rosen blomstrer fra juni og lige til frosten gør det af med den. Det er virkelig en rose som bør være i enhver have fordi den er så nem at have med at gøre.

  • Det har været noget møg…!

    Ja, det er noget hestemøg og rigtig dejlig meget af det, roserne bliver så glade og tilfredse.

    En hel trailer fuld af det lækreste hestemøg

    Som I kan se så er vi storforbrugere af børnearbejdere, vi “misbruger” dem alt det de overhovedet gider… og det gør de rigtig godt begge to 😉

    Børne arbejder på arbejde med en masse lort - hestemøg

    Sådan ser en dejlig “borfuld” ud når den er fyldt med de lækreste vitaminer til havens roser og andet der trænger til lidt ekstra lækkert at spise her hele sommeren. Det er nu roserne skal have deres første omgang gødning og så skal vi blive ved med at gøde 1 til 2 gange om måneden helt til omkring 1. juli for at få det skønneste flor og de stærkeste roser – dem der bliver mest sygdomsresistente.

    Det er noget lort - nej det er møg - hestemøg

    Du så sikkert godt i forgårs at jeg havde været ved at luge og gøre klar til en omgang møg og kogleskæl og se nu her det færdige resultat. Det bliver så skønt ikke at skulle ligge på knæ og luge hele sommeren. Først 5cm hestemøg og dernæst 5 cm kogleskæl. Jow jow det blir’ lækkert og roserne bliver så fine, så fine.

    Færdiii... indgangsparti efter en gang hestemøg og kogleskæl

    Svigerfar og svigerinde er ude og besigtige bedriften og om hestemøget nu ligger godt nok i de nye plantekasser i køkkenhaven. Vi glæder os til at skulle have en masser lækkert grønt i alle kasserne…

    Bedriften besigtiges og den bliver godkendt

    Vi skal have ærter, kartofler, ærter, porrer, ærter, gulerødder, ærter, salat, ærter…. nååååh du har gættet at der er nogle i familien der er vilde med ærter, børnene og jeg er vilde med dem. Jeg spiser hellere ærter end slik om sommeren og det er jo også langt sundere. Så derfor skal vi have lidt ærter i bedene, som jeg har tænkt mig at så med 2 ugers mellemrum så jeg kan få rigtig mange i laaaang tid hen over sommeren 🙂

    Rabarber graves op, så familien kan få lækre vinrabarber

    Både svigermor/far og min svigerinde mangler rabarber så de fik lige en spand hver med en hel del møg og nogle rabarberknolde af den lækre slags, nemlig vinrabarber. Hvis du først sætter dem i år eller du satte dem i efteråret må du først for alvor trække af dem til næste år for de skal lige have ro til at finde fodfæste. Rabarber elsker hestemøg i rigelige mængder, så giver de et meget stort udbytte.

  • Haven kalder og ukrudt luges

    Bbbrrrrr det er koldt i dag, og alligevel har vi trodset kulden og været en tur ude for at luge for første gang i år…

    Det blev en tur rundt i indgangspartiet som blev noget finere end det var, med begyndende spirer af ukrudt rundt omkring, det er da underligt at det også rør på sig når nu alle løgvæksterne også gør det…!

    skønne små vintergækker

    om jeg forstår hvad det ukrudt vil fremme i lyset…?? men se nu så fint der blev, tror også at det er den tid på året hvor det er nemmest at luge og det holder i længst tid 😉

    Fine tulipan skud og vore stubbe

    I morgen skal vi en tur på rideskolen og hente møg, ja vi nåede det ikke i efteråret så vi gør det nu og så dækker vi det bagefter ned med kogleskæl, så det rigtig kan få ro til at blive omsat sammen med npk gødningen, se så skal I bare se løjer i rosenbedet i år, det er både sikkert og vist.

    De opstammede roser ved indgangen i marts

    Selv de opstammede Uetersen roser får samme behandling. Det kan nok være at der sidder en eller anden og tænker det går ik’ det der, men ved I hvad, det er nu min erfaring at det kan sagtens gøres også om foråret, især når rideskolens møg er godt omsat, så er det ekstra lækkert 😉

    Fernando lagde et visitkort sidst han var forbi

    Disse er dog ret friske fordi Kiri kom forbi med Fernando en dag og som sædvanligt lagde han et visitkort og fluks blev de lagt ud til roserne, Tulipanerne ser heller ikke ud til at have noget imod det 🙂

    indholdet af en lugespand i marts

    Sidste år bestemte jeg mig for at lade de skønne hyben sidde til fuglene for at de skulle spise dem i vinter. Så har de slet ikke rørt dem, hmmm… det vil sige at i år kniber jeg dem alle af, så jeg kan få mange flere roser til at blomstre end sidste år fordi jeg ville prøve med hyben. Bevares de var flotte, men ikke så skønne som roserne ville have været.

    Nå men det var det jeg nåede i dag og det var ik’ så ringe endda, i morgen er der atter en dag og så tager jeg fat igen 🙂

  • Lady of Shalott – eventyrlig engelsk rose

    Rosen i dag har jeg desværre ikke nået at have de helt store erfaringer med, idet jeg først modtog Lady of Shalott, her sidst i efteråret og lige med nød og næppe fik plantet den, inden sne og frost i november dækkede jorden…

    Men så vil glæden da også blive dobbelt så stor når jeg her til foråret kan se de små spæde skud på en ny rose, hvis altså hun har overlevet vinteren i en stor potte og ikke er frosset væk!! Det håber jeg godt nok ikke, jeg har sådan glædet mig til at se denne skønne nye rose fra David Austin Roses her i min have.

    Sagen er nemlig at det er en af de roser der blev præsenteret på Chelsea Flower Show i 2009.

    Lady of Sharlott - engelsk rosen skønhed fra David Austin Roses

    Lady of Shalott skal efter sigende være en af de mest robuste og hårdføre roser som Austin Roses har fremstillet indtil videre, så den skal nok blive en af de engelske rosers favoritter både hvad farve og sundhed angår. Den er meget sygdoms resistent hvilket jo er en meget god ting og den har som de fleste andre engelske roser en meget flot og lang blomstringsperiode. Skulle efter sigende være en super god begynder rose, da den er meget nem at have med at gøre pga. den er så resistent.

    Dog kan jeg fortælle at de blomster på billedet absolut ingen duft havde tilbage, da min næse var færdig med at dufte til dem… 😉 Nej hvor har de en dejlig duft og jeg glæder mig til at opleve min egen her ude i haven til sommer, kan slet slet ikke vente til sommer 😉

    Farven kan bedst beskrives som en orange-pink overside af kronbladene og en varm gylden gul underside. Knopperne har en flot gul-rød farve som står virkelig flot til det mørkegrønne løv busken har. Rosen vokser lige som Golden Celebration med en overhængende vækst med buede grene, som er virkelig flot i et rosenbed eller i en høj krukke hvor den kan hænge ud over kanten.

    Navnet kommer fra et af Alfred, Lord Tennysons favorit digte af samme navn, Lady of sharlott. The Lady of Shalott boede på et slot i nærheden af Camelot, hvor hun blev holdet fanget ved hjælp af en fortryllelse og den blev først ophævet da hun så Sir Lancelots reflektion i et spejl.

    Ny smuk rose fra David Austin Roses - engelsk rose Lady of Sharlott

    Se det er en rigtig eventyr rose vi har her, så det er da klart jeg er nødt til at have den i min have 🙂 det er du da også er du ikke???

    “Who is this? And what is here?”
    And in the lighted palace near
    Died the sound of royal cheer;
    And they crossed themselves for fear,

    All the Knights at Camelot;
    But Lancelot mused a little space
    He said, “She has a lovely face;
    God in his mercy lend her grace,

    The Lady of Shalott.”
  • Den engelske rose – Crocus rose

    Crocus Rose er en af de smukkeste engelske roser og så er den hvid, med et gult øje og den er utrolig villig til at blomstre.

    Den engelske rose Crocus Rose

    Crocus Rose har en dejlig skøn terose duft, der er ret behagelig og skøn at opholde sig i nærheden af, man bliver næsten beruset 🙂
    Denne rose vokser som en lille tæt busk med overhængende grene og et tæt mørkegrønt løv, hvor de dejlige knopper sidder lidt ligesom en buketroses knopper, men ikke helt så mange; den sætter rigtig mange blomster og er hele tiden i blomst. Selve blomsten er perfekt kopformet og lidt større end en medium størrelse rose fra David Austin roses.

    Hvid - gul engelsk rose Crocus Rose

    Jeg har ikke selv denne rose, men det har min søde genbo rosenveninde og hun kan bare få rigtig mange blomster i dem. Hos min rosenveninde findes denne skønne rose i både den opstammede udgave og den almindelige busk udgave og jeg må tilstå at jeg ikke kan vælge; hvis jeg skulle så ville det blive til begge udgaver af denne dejlige og kønne rose. Ja af samme grund er billederne taget hos samme rosenveninde, men er det ikke også herligt at jeg kan gå på besøg og se en dejlig rose og glædes over den der. Så har jeg jo også endnu en undskyldning for at komme på besøg 😉 …udover den gode mad og dejlige kager vi ofte nyder hos dem.

    Skønne Crocus Rose med de kønneste knopper

    Crocus Rose er god både i potte og som almindelig bedrose – har set begge dele ved min rosenveninde, så erfaringen siger mig at passer du den med kærlig pleje, læs: godt med gødning,  og sprøjter den en til tre gange med Baymat Ultra, ja så har du et flor hele sæsonen som du ikke ser mange andre roser gøre kunsten efter.

  • Engelsk rose Mary Magdalene

    Denne uges fredags rose er den engelske rose Mary Magdalene, som er en fin rose med knapt så store hoveder som sine engelske slægtninge.

    Abrikosfavet engelsk rose Mary Magdalene

    Mary Magdalene er en abrikosfarvet rose med lyserøde knopper i det begyndende udspring, derefter udfolder hun sig i fuld abrikosfarve og har en stærk duft af terose med et stænk af myrra. Mary Magdalene vokser som en lille lav busk med overhængende grene fyldt med skønne knopper og de dejligste små rosenhoveder, set i forhold til sine andre artsfælder inden for den engelske rosenfamilie. Hun er en sund og god rose som elsker at blive forkælet med ekstra gødning og opmærksomhed, så kvitterer hun med ekstra mange blomster lige til frost kommer.

    En skøn knop fra Rosen Mary Magdalene

    Jeg har selv rosen Mary Magdalene i forgrunden af mit rosenbed, du kan se de fine blade fra mine lavendler der blander sig med rosenbladene, lavendlerne er afgrænsningen til græsplænen.

    Så kan du lide roser i den abrikosfarvede skala, er hun et must have i dit rosenbed eller i en krukke.