Forfatter: Nette

  • Projekt trampolin; nedgravning af samme…

    Som I kan se er Torsten godt i gang med at strege trampolinen op, så vi kan se hvor vi skal grave, eller rettere han og børnene skal grave 🙂 … jeg nøjes med at luge rundt i de andre bede, de trænger også.

    Torsten mærker trampolinen op
    Trampolin mærkes op der hvor den skal graves ned.

    Torsten og jeg har tegnet vores baghave om flere gange fordi vi har skiftet mening mange gange mht. udformning og inventar. Børnene er blevet større og de gad ikke gyngestativet. Vi mangler et redskabsskur, lager til vores varer til Eventyr Havers webshop. Så der er blevet tænkt og tegnet, tegnet og tænkt.

    Først tænkte vi på at trampolinen skulle stå et andet sted og der skulle laves en vold med det overskydende jord om selve trampolinen, fin ide og tanke, men vi var bare ikke rigtig tilfredse ! Vi lavede om igen, efter vi havde streget op til det første.

    Jo, jo man har vel et standpunkt til man tager et nyt…!

    Vi lavede heldigvis om inden vi gravede
    Den endelige opstregning og den Torsten begyndte at grave efter.

    Efter ca. 2 timers arbejde var Torsten kommet så langt at alle græstørvene nu lå ude i den store container. Det var nu ikke de eneste græstørv han havde fået gravet op. Vi er samtidig ved at lave en hyggelig pergola, hvor vi skal have gravet græstørv af og lagt jord på fra hullet hvor trampolinen skal stå, så der er gang i flere ting. Det får du at se en anden gang…

    Der er klar til det egentlige gravearbejde
    Alle græstørv fjernet og klar til at grave

    Her er resultatet af Torstens slid…   han kan, og han er rigtig god til det.

    Tja! det fylder jo ikke meget...
    Græstørv som vi ikke skal bruge i haven.
  • Trampolin i haven

    Selvom jeg er meget glad for min have, og bruger rigtig meget tid derude, har jeg altid haft den holdning at der skal være plads til børnene også.

    Børn har rigtig meget glæde af at være sammen med forældrene i haven, selvom det ikke  er lugearbejdet de er mest glade for!

    Trampolin, børn og have - jo det går...
    Stor det er den altså… – men sjov og fornøjelig!

    Børnene havde i snart et par år spurgt til om det mon ikke kunne lade sig gøre at få en udendørs trampolin, og sidste sommer overgav jeg mig. Den blev købt og stillet op, og den er blevet og bliver brugt rigtig meget… Men pæn, nej det vil jeg altså ikke sige den er…!!!

    Jeg synes bare at den fylder rigtig meget i vores parcelhushave, så her i vinter blev jeg enig med min mand om, at den i foråret skal graves ned. Gerne så trampolin-dugen flugter med græsset, det er ca. 80cm den skal graves ned, og med en diameter på 4m er det mange m3 der skal graves op, pyyyha…!!! Nå vi har jo nogle børnearbejdere som kan hjælpe!!!  😉

    Nu er det så endelig blevet forår, der blev ringet til vognmanden her lige før påske, så vi kunne få en container til i hvert fald alle græstørvene og råjorden. containeren blev leveret i forgårs (onsdag), og den fylder godt på villavejen!

    Tom container
    Stor og meget tom…

    I løbet af vinteren havde vi lavet mange forskellige tegninger af vores have; især baghaven mangler at blive færdig. Men endelig fandt vi frem til den endelig tegning og er gået i gang med de indledende øvelser…

    Så nu gælder det bare om at få containeren fyldt op…!!!!

  • Foråret er godt igang…

    En tur rundt i haven viser at det hele pibler og spirer – at der trods alt er liv efter den lange kolde hvide vinter!

    Foråret er her og sommeren lige rundt om det næste hjørne…!

    Krokus og støvdragere
    Blå Krokus med sine smukke støvdragere!

    Krokus i alle farver pryder mit rosenbed…

    Dejlige gule krokus...
    Gule krokus er et sikkert tegn på forår.

    Vintergæk er her også, de er så yndefulde  i deres snehvide kjoler, med grønne borter…

    Vintergæk - den smukke enkle slags.
    En af de fineste forårs bebudere…

    Der er en der skal gøre mere væsen af sig og har iført sig sin fine balkjole med brusende skørter…

    Festlige vintergæk i alt sin pragt!
    Dobbelt vintergæk…

    På en kold og blæsende 2. april, viser roserne at vi godt kan begynde at glæde os, til det helt store og fulde flor til sommer…

    Roser på spring
    Rosenbladene er lige ved at folde sig ud

    På en tur rundt i haven kom jeg forbi mit surbundsbed og der stod de første primula og blomstrede. Den er så smuk denne meget gamle og mørke bordeaux en af slagsen, navnet kender jeg desværre ikke…!

    Primula eller aurikel, kært barn har mange navne...
    De første blomster er at se i vores primula…

    I surbundsbedet står surbærrene på spring med blade, det varer ikke længe inden det hele er grønt!

    Surbær på spring..
    Surbærerne er på spring i surbundsbedet.
  • Drømmen om evig sommer… eller næsten!

    Det nye havelivet.dk er nu i handlen.

    Du kan læse min artikel om Pavilloner i bladet eller læse den her i pdf-format: Drømmen om evig sommer…

    Den handler naturligvis om vore Classica Pavilloner og hvordan vi kan forlænge sæsonen, ved at bruge det som udestue i det tidlige forår- og sene efterårsmåneder, sidde lunt og rart midt i vores haver og nyde det danske vejr…

    Classica Botanic Eventyrlig stemning til haven.
    Den eventyrlige Classica Pavillon Botanic 16 kantet
  • Rosenbedet i blomst den første sommer 2008

    Jeg troede faktisk på, at mine roser kunne klare at jeg flyttede dem og klippede dem ned, samtidig med at de blev sat i det helt nyanlagte bed.

    Mit eventyrlige rosenbed 2008, 1. år
    Det nye rosenbed og blomstringen i august 2008, ikke dårligt!

    Og selvfølgelig kunne de det, prøv lige at se hvor frodigt de står, omend der er nogle huller der skal fyldes ud til efteråret.

    Det kan helt klart anbefales at give roserne den helt rigtig madpakke med, i form af hestemøg og ler, hvis du har en sandjord som vi er beriget med. Roserne kvittere med en blomstring uden lige også 2. og 3. gang så det er alt det hårde slid værd når du anlægger et bed.

    Selvfølgelig har de siveslanger vi har lagt i bedet også gjort sit, for uden vand er der ingen mad og til de underskønne roser.

    Rosenbed med siveslange
    Mit nye rosenbed med fortrinsvis engelske roser

    Det er dejligt med siveslangerne fordi roserne ikke bliver ødelagt på deres smukke kronblade når de bliver vandet. Slangerne har jeg købt i Silvan og det er helt klart pengene værd, fordi der bliver vandet der hvor der er behov for vandet og der er minimum fordampning, når det er varmt.

    Roserne er blevet passet med alm. npk gødning, fra sidst i marts, og ca. hver 14. dag indtil Juli måned, for at de har noget at stå imod med og give en fantastisk blomstring. Det er de krav roser stiller at de får nok at spise i form af gødning og vand, men så er de også meget nemme at passe hvis vi gør det.

    Mit nye rosenbed, anlagt i august/oktober 2007 - nu august 2008
    Blomstringen i august 2008 – den er da flot ikke sandt?

    Sommerbeskæringen det vil sige at nippe de visne rosenhoveder af, for at fremme ny blomstring. Det  medføre at du har en rosenbusk der altid har flotte blomster og knopper på vej, hele sæsonen indtil frosten tager pragten af de underskønne, ja det kalder jeg dem for jeg er inkarneret rosoman 🙂

  • Bo Bedre…

    Har lige købt det nye Bo Bedre for marts måned 2010, de har sørme sat et billede af en Eventyr Lampe, en udendørslampe med LED i, sammen med oplysninger om hvor de kan købes. Tænk sig at jeg ikke engang skulle gøre noget selv for at få dem i bladet. det er da bare dejligt, nej hvor blev det lige en rigtig god dag 🙂

    Lysende bolde i Bo Bedre - Crystal udendørslampe
    Udendørslampe med LED fra Eventyr Haver i Bo Bedre

    Du kan se hele siden af Bo Bedre her

  • Sådan ser der ud udenfor….

    Lige en lille opdatering vinterlandskabet

    Sneen er væltet ned siden i går formiddags. Vi har fået så rigeligt oven i det der lå i forvejen, selv med tø kommer det ikke væk lige med det samme…

    Fuglenes foderbrædt
    Hvordan skal fuglene få noget at spise med alt det sne

    (mere…)

  • Min have efter snestormen d. 14. januar 2010

    Min have efter snestormen d. 14. januar 2010

    Så skal jeg da lige love for at vi fik sne, vi kan end ikke se hvad der er bede og hvor græsplænen plejer at være…

    Havens konturer er helt væk....
    Der kan ikke ses meget af formen i baghaven her

    Der er lige plads til bilen 🙂

    sne sne og atter sne
    Hvor er min tralier henne….??

    Det var godt på et hængende hår jeg kom hjem, aftenen før i snestormen. Det gik rigtig godt, for vores lille nye bil er noget af en arbejdshest, så der skal noget til at stoppe den, Heldigvis!!!

    Ja ja, det kunne være meget værre bevars...
    sne og atter sne, der var nok at skovle af….
    sne og roser, et sjældent syn
    Snerosen må være årets første eller….

    Den dejligste snelagkage, kan vi vidst godt  kalde dette billede…  😛

    Snelagkage
    snelagkage på fod serveret i et pudder af sne…
  • Min vinterhave d. 25. december 2009

    Min vinterhave d. 25. december 2009

    Juleroserne levede helt op til deres navn i julen 2009; de blomstrede så flot nede under sneen. Jeg gravede dem derfor frem så vi her kan nyde synet af de utroligt smukke blomster

    Juleroser i vinterhaven
    Juleroserne blomstrer til jul 2009

    De er så sarte og yndige og så er det helt fantastisk at de blomstrer i sneen

    Enkel og yndefuld julerose
    Julerose sart og yndig i sneen

    Det sidste billede i denne omgang af begge “roserne” på een gang

    Helleborus julerose
    skønt og livsbekræftende, intet mindre
  • Et surbundsbed blir’ til…

    Et surbundsbed blir’ til…

    Et surbundsbed er et dejligt bed at have i sin have. Ddet meste er stedsegrønt, men også fordi der findes mange forskellige planter der trives i surbund. Man kan få et bed, der er virkelig flot at se på, fra det tidlige forår til…. Ja igennem hele vinteren..
    Surbundsbed før det blev til surbundsbed
    De gamle buske der blev afløst af surbundsbedet

    Da vi skulle i gang med at anlægge bedet, blev vi enige om at det ikke skulle gøres med spagnum, både af miljø hensyn og af hensyn til vores pengepung. Miljømæssigt fordi det tager vore moser rigtig mange år at genopbygge den opgravede spagnum. Vi havde planlagt et ret stort bed, så det ville blive ret dyrt hvis det hele skulle være spagnum.

    Bedet blev lavet som en stor trekant og er på bagsiden bygget op med sveller, 2 lagt oven på hinanden. Fortil er der kun en svelles højde. Dette bevirker at bedet bliver skråt og vender skråningen ind mod vores hus, så vi kan nyde det når roserne ikke tager sig ud og gør væsen af sig.

    Ideén og udførelsen

    Første skridt var at fjerne alle de buske der var i bedet forvejen. De var lidt kedelige og gamle at se på, så skulle vi lave nyt, kunne vi lige så godt starte helt frisk fra bunden. De bageste sveller blev lagt i og en kæmpe stor presenning blev lagt ud. Jorden under bedet ikke skulle suge al kraften og vandet ud af vores snart fine surbundsbed. Der blev lavet huller i presenningen til dræn, så hvis det regnede for meget kunne vandet komme ned og ud.

    Vi havde en idé om at det skulle laves med hestemøg, blade og kviste samt grannåle, så vi kløede på med krum hals, kørte den lange vej til Dronninglund. Her har vi gode venner med ca. 10 heste, der kan producere en del møg til os. Problemet var bare at vi kun har en forholdsvis lille trailer, så der skulle køres rigtigt mange gange inden det bed var fyldt op, og så bliver det dyrt selv om møget er gratis. Det med at tage i skoven og hente til husbehov det kunne vi godt glemme alt om. Så hvad så…???  Jo nu er vi heldigvis ikke fagfolk, ud i det der med jordbundsforhold. Så vi kom i tanke om, at det måtte blive kompost, fra kommunens renovationsplads, der skulle i bedet sammen med det efterhånden pænt tykke lag hestemøg. Senere erfarede vi fra en gartner, at sådan gør man ikke, det bliver for basisk. men det ved planterne heldigvis ikke ;o) . Nå, men som tænkt så gjort, så begyndte vi at køre ud og hente kompost når vi havde noget til genbrug, hvilket var tit når man laver om i haven. Det opgav vi også hurtigt og vi  tænkte det måtte kunne gøres nemmere….

    Nyt Surbundsbed 2008
    Det nye surbundsbed tilplantet i april 2008
    Kommunekompost

    Aha tænkte jeg!!!  Jeg bestiller da bare komposten ved Gemidan. De leverer og det koster ikke ret meget mere end leveringen. At vi skulle bruge meget, var jeg ikke i tvivl om. Den person jeg snakkede med i telefonen og jeg blev enige om at ca. 16 tons (læs 23m3) sikkert var det der skulle bruges….!!!  ja grin du bare….!!! Det var meget, rigtig meget jeg havde bestilt. Hold da op et tilløb der blev her på vejen, da den lokale maskinstation blev hyret til at skubbe komposten sammen i en stor dynge, så dem der bor længere nede af vejen kunne komme ned til deres huse….!!

    Nå, der var ikke andet for end at starte fra en ende af. Begynde at køre kompost på vores surbundsbed, så vi også kunne få folk på gåben forbi ude på fortovet. Det skal siges at kompost heldigvis ikke vejer ret meget, så det var forholdsvis nemt at arbejde med, fordi det også var tørt og varmt. Men fordi der var sat ny hæk og komposten var lagt helt ud på vejen og skubbet så langt ind som muligt på vores forplads. Var vi nødt til at gå hele vejen ind bag i haven og ned til forhaven igen, for at læsse af, der blev kørt nogle km med trillebøren. God motion hvis du spørger mig..

    Den regnfulde februar dag fik vi desværre ikke gjort plads til fodgængere… men det kom da lige så stille og roligt, i løbet af et par dage, da vi fik fyldt bedet mere og mere op. Sjovt så mange i byen der skulle forbi og se vores vanvittige store bunke kompost…!!!

    Det færdige resultat

    Det blev heldigvis til et rigtig flot surbundsbed, som gjorde et kæmpe indhug i den store bunke kompost. Jeg har helt glemt at tage billeder af kompostbunken. Jeg havde så travlt med at tænke på at den skulle flyttes.
    I 2008 tænkte jeg ikke på, at jeg senere skulle skrive på en blog om lige netop den….!!!

    Surbundsbed august 2008
    Surbundsbedet som det så ud i august 2008
  • Et rosenbed blir’ til….

    Et rosenbed skal der til. Vi ville så gerne have et stort, og flot rosenbed med mange remonterende, duftende og store engelske roser.

    I 2007 fik vi tegnet en fin haveplan. Planen var at vi ville følge tegningen til punkt og prikke…  Det er ikke blevet gjort, men vi har brugt en hel del af grundplanen især i forhaven, men samtidig brugt vores egen fornemmelse for hvad vi gerne ville. Resultatet er blevet rigtig godt, fordi vi har haft en virkelig god grundtegning at gå ud fra. Vores rosenbed fik dog et helt andet udseende, end vi havde forventet.

    Et af mine største ønsker var at få et stort rosenbed. Som jeg kan nyde fra stuen og spisestuen, når vejret ikke er til at sidde derude og nyde roserne på terrassen.

    Gamle rosenbed og lille terrasse
    Den lille gamle terasse og rosenbedet

    Det nye rosenbed bugter sig hele vejen rundt om vores store terrasse. Det skulle blot have været et firkantet bed, som lå forskudt i forhold til terrassen, vi havde fået tegnet. Da vi havde målt det hele op og lagt vandslangen ud, synes jeg ikke det var stort nok…!!  og der var plads til mange flere roser, hvis vi gjorde bedet større. Som sagt så gjort, roser kan jeg bare ikke få nok af!

    Haveslange blev flyttet og i stedet for at blive frikantet, med det ene “hjørne” gemt under den nye terrasse. Bedet blev lavet med runde og bløde former, som sjovt nok næsten kom til at minde om en hjerteform. Det opdagede vi dog først da det var lavet.

    Nå, det skal handle om hvordan vi sammen, min mand og jeg, lavede rosenbedet på den sandjord, som vi er beriget med. Vi bor på den nordlige side af Limfjorden. Da formen var lagt på græsplænen, skulle alt græsset først graves af og flyttes. Dernæst skulle vi have lavet en seriøs jordforbedring, dels for at give planterne noget at leve af og noget til at holde på fugten. Det var det hårde arbejde vi skulle i gang med.

    Græstørv og jordforbedring

    Da alt græstørven var gravet af, gravede vi ca. 50cm længere ned fyldte ca. 30cm vel omsat hestemøg og lergranulat på og så jord på igen. Det skal lige siges, at for at lette arbejdet blev det første jord gravet af og lagt til side Så da der skulle fyldes jord på igen brugte vi det jord der skulle graves væk til at fylde op med. Så vi hele tiden havde et hul at fylde hestemøg, lergranulat og jord at fylde op med. Dette blev gjort i begyndelsen af august måned. Derefter fik det lov til at ligge i ca. 1½ måned for at jorden kunne sætte sig  og blive vandet godt igennem, af det regn der heldigvis kom.

    I  oktober måned begyndte vi at flytte roserne fra de 2 små rosenbede hen i det nye og meget større rosenbed. Vi brugte igen med samme opskrift, grave et hul og komme godt med hestemøg og lergranulat i hullet, vande godt igennem og plante roserne, som nu havde fået den bedst tænkelige madpakke til brug når de skulle blomstre den efterfølgende sommer.

    Om dette er den faglige korrekte måde at plante roserne på ved jeg ikke, men det virker, for sikke et flor vi fik sommeren efter…

    Nyt rosenbed forår 2008
    Hjerteformet rosenbed eller næsten

    Det skal lige siges at vi selvfølgelig også passede rosenbedet med gødning fra marts til juni ca. hver 14. dag og vandede godt i det meget tørre forår 2008, uden dette var det absolut ikke gået, men vi har nu et dejligt frodigt rosenbed der blomstre fra juni til frosten tager de sidste engang i december eller senere.

    Mit eventyrlige rosenbed 2008, 1. år
    Det nye rosenbed og blomstringen i august 2008, ikke dårligt!

    Frugten af vores arbejde var absolut værd at vente på…! Roserne er smukke