Kategori: Blomster

  • Hvid Kalla-  Zantedeschia aethiopica ‘Crowborough’

    Hvid Kalla- Zantedeschia aethiopica ‘Crowborough’

    Hvid Kalla – Zantedeschia aethiopica ‘Crowborough’

    Hvid Kalla er en utrolig smuk og dekorativ sumpplante.  Den kan tåle en hel del varme, men selve potten må ikke blive for varm, det kan rødderne ikke tåle. Når den står ude eller i vindueskarmen. Du kan sagtens have din kalla i haven om sommeren. Når blot du husker det der står under billedet.

    Hvid kalla - Zantedeschia aethiopica 'Crowborough'

    Kalla er en delvis sumpplante, er den meget tørstig plante som kræver rigeligt med vand i vækstsæson. Den kan endda tåle at stå med stående vand i underskålen eller potten den er plantet i. Kallaen skal have meget gødning for at give så smukke blomster som tilfældet er her, planten kan godt lide at blive overbruset. Den kan også tåle at stå i kanten af din havedam.

    Hvid kalla - Zantedeschia

    I hvileperioden efter blomstringen er det vigtigt at rodsystemet for lov at tørre helt ud.

    Blomster: På høje, tykke stilke fremkommer en gul, tæt kolbe omgivet af et buet, hvidt, voksagtigt hylsterblad.
    Vækstform: Stedsegrøn, urteagtig, saftig plante med tykke jordstængler.
    Blade: De er pilformede på lange (60-100 cm), grundstillede stilke.

    Hvid kalla

  • Staude valmue Papaver Orientale “Patty’s Plum”

    Kan ligesom fornemme at vi alle sidder og sukker efter sol og sommer i disse kolde og vinterlige dage, med sne og kulde udenfor… i januar måned…!

    Jeg faldt lige over billeder i mit arkiv og synes lige jeg vil vise dig denne dejlige valmue, Papaver Orientale Patty’s Plum.

    Nyudsprunget Papaver Patty's Plum

    Jeg er totalt vild med de skønne blomster som ligner sart krøllet, fint kinesisk papir lige når de folder sig ud. Kronbladene har den smukkeste form og den dejligste mørke gammelrosa farve, der fra bunden er mørk violet. Inde i selve blomsten er der en sort ring og mørke pletter på kronbladene. En rigtig romantisk blomst at have i et bed. Når de papirstynde kronblade falder af, står den tilbage med de smukkeste frøstande.

    Papaver - staudevalmue  'Patty's Plum'

    Så smuk og sart ser den ud i sollyset, der fanger kronbladene, og dog så utrolig robust er denne staudevalmue. Den er fuldt hårdfør og kan tåle ekstreme temperaturer, den har her i min have overlevet de sidste mange kolde vintre. Valmuen som egentlig er en staudevalmue Papaver Orientale Patty’s Plum er ligeglad med hvilken jord den bliver plantet i, den kan endog bedst lide når det er lidt til den magre side. Patty’s plum er også en del tørketålende, men vil gerne have en moderat vanding de første år for rigtigt at få fat.

    Papaver Orietale Patty's plum

    Når du behandler Patty’s plum på denne måde får du en sikker vinder med hensyn til blomstring i massevis i juni/juli måned.

    Efter blomstringen står den tilbage med de skønne frøstande, som er meget dekorative. Dem kan du lade stå til de modes eller plukke dem til dine blomsterbuketter, for de er de eneste der er gode i buketter, selve blomsten taber kronbladene inden du når ind i vasen med den, hvis du forsøger… 😉

    I det tidlige efterår kan du omplante eller dele staudevalmuen og derved få flere planter, det er vigtigt at du får den plantet igen, så den kan nå og afmodne inden vinteren.

    Hvad siger du… er den ikke fantastisk?

    Jeg synes lige du skal have historien om hvordan Papaver orientale Patty’s Plum, blev “fundet”…!

    I 1999 blev det første eksemplar fundet i kompostbunken hos Patricia Marrow fra planteskolen Kingsdon Sommerset Nursery. Hun havde forsøgsvis udviklet på en staudevalmue med denne farve og til sidst lykkedes det. Den blev selvfølgelig taget ind og frø blev indsamlet, så vi i dag over hele verden kan købe denne smukke valmue.

    Ud over denne enkle valmue med store blomsterhoveder, har Patty’s plum også fået sig en lillesøster og hun gør noget mere stads af sig, da hun har både flæser og ser næsten dobbelt ud i blomstringen….

    Papaver ’Ruffled Patty’ skøn  valmue med 'flæser' som blade

    Jeg fandt disse 2 skønheder sidste år på en haverejse i England, og jeg må sige at jeg er solgt. Jeg må også eje denne, som hedder Papaver orientale Ruffled Patty’s plum. Selv om dette billede er en afblomstrende Ruffled Patty’s plum, så synes jeg godt man kan se hvor utrolig et festfyrværkeri hun er i sin blomstring.

    Papaver ’Ruffled Patty’

    Som du kan se her er blomsten en hel hel anden end den almindelige Patty’s Plum.

    Hvad siger du? Skal du ikke have enten den ene eller den anden af disse skønheder?

    Haveknus
    Annette

  • Havemennesker er mere lykkelige

    Vi ved det.. og vi siger det tit til hinanden, at vi er mere glade og mere lykkelige når vi går i vores have og arbejder…

    Nu er det også bevist at det faktisk forholder sig sådan, at folk der arbejder med planter er lidt mere lykkelige end andre. Men vi ved jo også at lige pludselig er hele dagen bare fløjet afsted, du og jeg føler at vi er blevet tilfredsstillet på flere planer når vi går og nusser i jorden eller pusler om vores planter.

    I dag har RHS (Det engelske haveselskab) i England offentliggjort en undersøgelse, som netop viser, at folk der arbejder som gartnere eller blomsterhandlere er mere tilfredse i deres arbejde end andre.

    Så det er helt ok at gå og nynne, tralle og synge når du er i haven fordi du er glad 🙂

  • Glemmer du også…! Mangler du en online notesbog?

    Fortvivl ikke, for der er faktisk et værktøj online der kan hjælpe dig med at huske…! og det bedste af det hele er, at du faktisk kan bruge det på flere enheder, altså pc, mac, ipad, og smartphones og hvad de nu alle sammen hedder….

    Du kan gemme forskellige noter i din online notesbog og altid have dem lige ved hånden når du skal bruge dem.

    Eks. ser du en detalje i en have du kunne tænke dig derhjemme, du har din smartphone med, du tager et billede og lægger det i din notesbog, for gode idéer til haven, eller du ser den der must have plante og tager et billede af den og navneskiltet så du kan huske det, når du kommer hjem… Det er altså ikke helt dumt vel…

    Jeg er selv blevet helt vild med det, siden Lisbeth for Contryliv fortalte om det inde hus Fru Friis, så ja nu vil jeg også gerne dele det med dig.

    Det bedste er faktisk at næsten al vejledning foregår på dansk, det er dejligt. Selv om mange af os kan læse og skrive engelsk, er det nu noget lettere når det foregår på vores eget sprog 😉

    Nå! du vil selvfølgelig også gerne vide hvad det  program hedder!

    Det hedder Evernote

    Den ultimative online notesbog

     

    I evernote, kan du kan søge i alle dine gemte data. Du kan dele data med andre, hvis du giver tilladelse til det. Du kan optage lyd, tage billeder gemme fjernsyns links, hjemmesider, etc. etc. kun fantasien sætter grænser for hvad du vil gemme og holde styr på.

    I gratis versionen kan du oploade 60mb data på 30 dage, så nulstilles kontoen og du har igen adgang til at bruge 60mb mere… Det er da helt fantastisk.

    Ja! prøv du bare at kigge på det og find ud af hvad du kan og ikke kan, bruge det til.

    God fornøjelse og ha’ en dejlig dag

     

  • Roserne er stadig godt i gang…

    Mine roser er stadig godt i gang, du kan tage med på en tur rundt i min have og se nogle af dem der stadig blomstrer…

    Jeg har lavet en lille film, som jeg håber du vil nyde, god fornøjelse 🙂

    Kan du have en rigtig god aften

    Oktober havehilsner Annette

  • Test indlæg – ser du dette, vil du så hjælpe mig…?

    Hej alle jeg kan se at min ping back til andre blogs ikke virke optimalt derfor dette indlæg for at se om det virker.

    Vil du være sød at lægge en besked hvis du finder dette indlæg i din strøm… på forhånd 1000 tak og som tak for du lige et billede at kigge på også 🙂

    kongelys - verrbascum

  • Skønne digitalis

    Jeg så disse skønne digitalis på BBC Gardeners Live i juni i Birmingham, de var godt nok også med på Chelsea Flower Show, men der glemte jeg helt at tage billeder af dem…!

    De har helt utroligt flotte og dejlige farver, som kan få en til at gribe efter dk – kortet og bestille dem hjem…! Uha godt jeg ikke kan huske hvad leverandøren hedder, for det kan altså godt blive en meget dyr fornøjelse at skulle kigge forbi den webshop 😉

    Du får lige et kig på 3 af de flotte digitalis og så kan vi jo drømme om sol og sommer imens..!Digitalis Purpurea - Pam's Split

    Er den ikke bare flot ? det synes jeg, den er helt mørk lilla på de lange underste kronblade, og så er den delt, deraf navnet Pam’s Split, en flot og anderledes digitalis.

    Digitalis purpurea - Primrose Carousel

    Denne cremehvide digitalis med de mørk-bordeaux prikker er helt vildt flot, endnu mere når du står med næsen helt nede i den…

    Digitalis purpurea - mretonensis

    De er helt fantastiske de digitalis og næste gang må jeg huske at købe frø med hjem… det er løgn hvis jeg siger jeg ikke havde plads til frø… men hold da op så havde jeg jo købt frø for alle pengene …. Det tror jeg nu ikke havde været særligt populært….!!! Tror du? 😉

  • Der sker spændende ting i blogland – nyt havemagasin!

    Se nu lige her 5 raske havequinder er gået samme om at lavet et havemagasin til os alle.

    Jeg skal da lige love for at de er kommet godt fra land og har været rigtig flittige til at skrive gode og brugbare blogindlæg, her skal jeg helt sikkert følge med og se hvad de tager op af emner.

    Havefolket et havemagasin

    Vil du også læse med og se alt det spændende der sker over hos dem, så skal du en tur over og besøge havefolket.

  • En rigtig lille fighter…!

    Sidste sommer blev jeg foræret nogle rigtig søde hængende sommerblomster, som jeg nød hele sommeren, nogle meget fine røde hængende petunia. Jeg havde ikke lige tænkt på at tage frø af den for jeg skyndte mig jo at pille visne blomster af så jeg kunne få mange flere søde blomster i mine krukker…!
    I år har jeg ikke brugt de krukker og har ladet dem stå med jorden fra sidste år… ja ja jeg ved det burde jeg nok have smidt ud men det gjorde jeg altså ikke!

    Rød hængepetunia

    Og se lige her hvad der kom ud af det, for godt en uge siden opdagede jeg at der var blomster i krukken og hovsa det var jo den lille petunia som havde overlevet og sået sig selv. Det blev jeg faktisk meget glad for fo nu vil jeg sætte krukken ind i min pavillon så jeg kan få den til at lave frø til mig… forhåbentlig er der stadig insekter til at bestøve den 🙂

    Rød hængepetunia

    Når jeg ikke at få frø af den, så må jeg jo ud og se om ikke jeg kan finde dem et eller andet sted. For en plante der kæmper så hårdt for at få en plads her i min have ja den fortjener den sørme også.

    Rød hængepetunia

    Kan du have en dejlig uge

    Have klem fra Annette

  • Så er det opklaret…

    …så fandt jeg navnet på min nye og flotte solhat. Det er Magnus og han er da smuk ikke?
    Han sidder i mit nye staudebed.

    Echinisea purpurea "Magnus"
    Echinacea purpurea “Magnus”

    Han må være en rigtig dameven for han havde sneget sig over til damerne Echinasea purpurea “White Swan”; han har forelsket sig i hele 4 af dem på en gang. Det kan jeg nu også godt forstå at han har, for de er da kønne.

  • En sneglebuket…

    …ja, altså! det er ikke en buket med snegle, bare rolig… 😉

    Men det er faktisk hvad der er kommet i min solsikke, ved at sneglene guflede løs i en selvsået en af slagsen, i min haven.

    I foråret under en af sneglejagterne fandt jeg nogle godt i gang med at fortære en solsikke, det synes jeg var rimeligt træls for jeg synes det var hyggeligt at solsikken selv havde fundet sin plads i haven og den passede faktisk perfekt der hvor den kom op.

    Selv om den var næsten spist i 1 m højde, lod jeg den stå, for den kunne sikkert godt skyde igen og komme med en blomst…

    Selvsået solsikke - flot buket

    …og det var lige hvad den gjorde, se lige her hvad der skete i stedet for…

    Fra basen blev der sendt flere skud ud og i stedet for en enkelt stor blomst kom der denne skønne buket… Den har været utrolig smuk i lang tid og er som du kan se ved at være på retur, eller om du vil ved at modne.

    Så nok bander vi alle over sneglene og deres grådighed, men her synes jeg faktisk det var rigtig dejligt at de hjalp mig til at få en smuk solsikkebuket… at de så fuldstændig har spist min mørkrøde jakobsstige i år, det er en helt anden sag… grrr. Den bliver nu flyttet i en krukke hvor jeg kan holde bedre øje med den.. så kan jeg styre de bæster.. tror jeg… 😉